|     |     |  EN |   AR   

کعب بن اسد قرظی

کعب بن اسد قرظی

کَعْب بن اَسَد قُرَظیحادثه بِئْرمَعُونَه منجر به قتلِ تعدادی از مأمورینِ تبلیغی اسلام گردیده و رسول مکرّم اسلام (ص) را بسیار متأثِّر ساخت.عَمْرو بن اُمَیه که از این فاجعه نجات یافته بود ، در مسیرِ بازگشت به مدینه ، بدونِ اطّلاع از هم‌پیمانی مسلمانان با بَنی عامِر ، دو نفر از مردانِ آن قَبیلَه را درح ...

  • ۲۰:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۱۹
کَعْب بن اَسَد قُرَظی
حادثه بِئْرمَعُونَه منجر به قتلِ تعدادی از مأمورینِ تبلیغی اسلام گردیده و رسول مکرّم اسلام (ص) را بسیار متأثِّر ساخت.
عَمْرو بن اُمَیه که از این فاجعه نجات یافته بود ، در مسیرِ بازگشت به مدینه ، بدونِ اطّلاع از هم‌پیمانی مسلمانان با بَنی عامِر ، دو نفر از مردانِ آن قَبیلَه را درحالِ خواب از پا درآوَرْد . آن‌حضرت از اقدامِ عَمْرو ناراحت شده و فرمودند : خونبهای آن دو نفر باید پرداخت گردد . باتوجّه به این‌که بَنی عامِر با بَنی نَضیر هم‌پیمان بوده و مسلمانان نیز در بعضی مواردِ مشابه ، کمک‌هائی از بَنی نَضیر دریافت می‌کردند ، رسول اکرم (ص) برای تأمینِ دِیه مذکور ، نزدِ سرانِ بَنی نَضیر رفتند . مردانِ قَبیلَه یاد شده با تظاهر به استقبالِ شایسته از تشریف‌فرمائی آن‌حضرت ، درصَدَدِ قتلِ ایشان برآمدند . رسول خاتم(ص) توسّطِ جبرئیل امین از تَوطِئَه آنان مُطَّلِع گشته و بلافاصِلَه ، تحتِ پوششی مَحَلّ را تَرْک و عازِمِ مدینه شدند و سپس توسّطِمحمّد بن مَسْلَمَه به یهودیانِ بَنی نَضیر ابلاغ نمودند که بعلّتِ پیمان‌شکنی ، ظرفِ مدّتِ ده روز از مدینه خارج شوند . عبدالله بن اُبَی منافق و همفکرانش ،تلاشِ چشمگیری را برای عَدَمِ اجرای فرمانِ پیامبر (ص)آغاز کردند . آنان ضِمنِ اعلامِ حمایتِ هَمَه‌جانبه از قَبیلَه یاد شده ، برای جلبِ پشتیبانی بَنی قُرَیظَه از بَنی نَضیر ، پیامی در همین زمینه برایکَعْب بن اَسَد : رئیسِ قَبیلَه بَنی قُرَیظَه ، ارسال داشتند لکن باپاسخِ منفی وی مواجه گردیدند .کَعْبْ در ادامه مخالفتِ خود افزود :حتّی یک نفر از قَبیلَه‌ام حاضر به پیمان‌شکنی با مسلمانان نخواهد شد .بَنی نَضیر ناچار به تَرْکِ مدینه شدند.
وفاداری کَعْب به حفظِ پیمانِ صلحِ خود با مسلمانان دیری نپائید و یک سال بعد ، در آستانه غَزْوَه خَنْدَق ، حُیی بن اَخْطَب : رئیسِ قَبیلَه بَنی نَضیر ضِمنِ ملاقات با کَعْب بن اَسَد ، او را متقاعد به پیمان‌شکنی با مسلمانان‌کرد . کَعْب پس از آنکه تسلیمِ خواسته حُیی شد ،کلماتِ ناروائی درموردِ حضرت محمّد(ص) به کار بُرده و عَهْدِ خود با مسلمانان را رسماً مُلغَی اعلام نمود . پیمان‌شکنی کَعْب سرانجام غَزْوَه بَنی قُرَیظَه و اِسارتِ زنان ،کودکان و قتلِ مردانِ آن قَبیلَه را به دنبال داشت . کَعْب بن اَسَد وحُیی بن اَخْطَب نیزجُزْوِ کُشته‌شدگان بودند .

منبع: سیمای صدر اسلام، علی شهبازی، 1392، سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران